Sterowanie silnikiem DC z arduino i mostkiem H L298N - Część 2
Sterowanie Silnikiem DC z Arduino i Mostkiem H L298N - Część 2

Witamy ponownie na blogu V-SLOT.pl! Kontynuując naszą serię, w której eksplorujemy możliwości sterowania silnikiem DC GoBilda, w drugiej części skupimy się na rozbudowie naszego układu o kontrolę prędkości za pomocą pinu ENA. Jeśli przegapiliście pierwszą część, znajdziecie ją tutaj.

Rozbudowa Układu

W tej części dodajemy do naszego układu możliwość regulacji prędkości silnika. Do tego celu wykorzystujemy pin ENA mostka H L298N, który pozwala na kontrolę prędkości silnika poprzez PWM (modulację szerokości impulsu).

Schemat Podłączenia:

  1. Pin ENA mostka H L298N podłączony do pinu 8 na Arduino.
  2. Pin IN1 mostka podłączony do pinu 7 na Arduino.
  3. Pin IN2 mostka podłączony do pinu 6 na Arduino.

DCMotor_L298N_arduino

Kod Arduino

W kodzie dodaliśmy wykorzystanie funkcji analogWrite na pinie ENA, co pozwala na regulację prędkości silnika.
KOD DO POBRANIA NA KOŃĆU TEGO WPISU.

const int ENA = 8;  // Pin PWM dla kanału A
const int IN1 = 7;  // Pin IN1 dla kanału A
const int IN2 = 6;  // Pin IN2 dla kanału A

void setup() {
  // Ustawienie pinów jako wyjścia
  pinMode(ENA, OUTPUT);
  pinMode(IN1, OUTPUT);
  pinMode(IN2, OUTPUT);
}

void loop() {
  // Obrót w jednym kierunku z 1/2 maksymalnej prędkości
  analogWrite(ENA, 255); // 50% z 255 (128 -9V())
  digitalWrite(IN1, HIGH);
  digitalWrite(IN2, LOW);
  delay(5000); // Czekaj 5 sekund

  // Przerwa
  digitalWrite(IN1, LOW);
  digitalWrite(IN2, LOW);
  delay(3000); // Czekaj 3 sekundy

  // Obrót w przeciwnym kierunku z 1/4 maksymalnej prędkości
  analogWrite(ENA, 128); // 25% z 255
  digitalWrite(IN1, LOW);
  digitalWrite(IN2, HIGH);
  delay(5000); // Czekaj 5 sekund

  // Przerwa
  digitalWrite(IN1, LOW);
  digitalWrite(IN2, LOW);
  delay(3000); // Czekaj 3 sekundy
}

Linki do Produktów

  1. Silniki GoBilda z Enkoderem i Przekładnią
  2. Arduino Mega 2560
  3. Sterownik Silników DC L298N
  4. Przewody do Płyt Stykowych
  5. Zasilacze

Uwaga Techniczna: Rzeczywiste Napięcie a Wartość PWM

Warto zwrócić uwagę na interesującą kwestię związaną z modulacją szerokości impulsu (PWM) i rzeczywistym napięciem dostarczanym do silnika. Podczas naszych testów zauważyliśmy, że ustawienie wartości PWM na 128, co teoretycznie powinno odpowiadać połowie maksymalnego napięcia (czyli około 6V przy zasilaniu 12V), w rzeczywistości doprowadziło do uzyskania napięcia około 9V na wyjściu mostka H L298N.

To zjawisko wynika z faktu, że PWM kontroluje prędkość silnika poprzez szybkie przełączanie zasilania między stanem wysokim (HIGH) a niskim (LOW). Wartość PWM 128 oznacza, że sygnał jest wysoki przez połowę czasu każdego cyklu. Jednak ze względu na charakterystykę mostka H i samego silnika, średnia wartość napięcia dostarczanego do silnika może być wyższa niż prosta połowa napięcia zasilania.

To ważne przypomnienie, że w systemach elektronicznych, zwłaszcza przy sterowaniu silnikami, rzeczywiste parametry elektryczne mogą się różnić od teoretycznych wartości. Dlatego zawsze zalecamy przeprowadzenie własnych testów i pomiarów w indywidualnych konfiguracjach układów.

Podsumowanie

Wprowadzenie kontroli prędkości do naszego układu otwiera nowe możliwości w zakresie sterowania silnikami DC. Dzięki wykorzystaniu PWM, możemy precyzyjnie dostosować prędkość silnika, co jest kluczowe w wielu zastosowaniach. Zachęcamy do eksperymentowania z tym układem i dostosowywania go do własnych projektów.

Pliki (1)

METODY PŁATNOŚCI

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl