
Witamy ponownie na blogu V-SLOT.pl! Kontynuując naszą serię, w której eksplorujemy możliwości sterowania silnikiem DC GoBilda, w drugiej części skupimy się na rozbudowie naszego układu o kontrolę prędkości za pomocą pinu ENA. Jeśli przegapiliście pierwszą część, znajdziecie ją tutaj.
Rozbudowa Układu
W tej części dodajemy do naszego układu możliwość regulacji prędkości silnika. Do tego celu wykorzystujemy pin ENA mostka H L298N, który pozwala na kontrolę prędkości silnika poprzez PWM (modulację szerokości impulsu).
Schemat Podłączenia:
- Pin ENA mostka H L298N podłączony do pinu 8 na Arduino.
- Pin IN1 mostka podłączony do pinu 7 na Arduino.
- Pin IN2 mostka podłączony do pinu 6 na Arduino.
Kod Arduino
W kodzie dodaliśmy wykorzystanie funkcji analogWrite
na pinie ENA, co pozwala na regulację prędkości silnika.
KOD DO POBRANIA NA KOŃĆU TEGO WPISU.
Linki do Produktów
- Silniki GoBilda z Enkoderem i Przekładnią
- Arduino Mega 2560
- Sterownik Silników DC L298N
- Przewody do Płyt Stykowych
- Zasilacze
Uwaga Techniczna: Rzeczywiste Napięcie a Wartość PWM
Warto zwrócić uwagę na interesującą kwestię związaną z modulacją szerokości impulsu (PWM) i rzeczywistym napięciem dostarczanym do silnika. Podczas naszych testów zauważyliśmy, że ustawienie wartości PWM na 128, co teoretycznie powinno odpowiadać połowie maksymalnego napięcia (czyli około 6V przy zasilaniu 12V), w rzeczywistości doprowadziło do uzyskania napięcia około 9V na wyjściu mostka H L298N.
To zjawisko wynika z faktu, że PWM kontroluje prędkość silnika poprzez szybkie przełączanie zasilania między stanem wysokim (HIGH) a niskim (LOW). Wartość PWM 128 oznacza, że sygnał jest wysoki przez połowę czasu każdego cyklu. Jednak ze względu na charakterystykę mostka H i samego silnika, średnia wartość napięcia dostarczanego do silnika może być wyższa niż prosta połowa napięcia zasilania.
To ważne przypomnienie, że w systemach elektronicznych, zwłaszcza przy sterowaniu silnikami, rzeczywiste parametry elektryczne mogą się różnić od teoretycznych wartości. Dlatego zawsze zalecamy przeprowadzenie własnych testów i pomiarów w indywidualnych konfiguracjach układów.
Podsumowanie
Wprowadzenie kontroli prędkości do naszego układu otwiera nowe możliwości w zakresie sterowania silnikami DC. Dzięki wykorzystaniu PWM, możemy precyzyjnie dostosować prędkość silnika, co jest kluczowe w wielu zastosowaniach. Zachęcamy do eksperymentowania z tym układem i dostosowywania go do własnych projektów.